Анотація:
ОБ’ЄКТ ДОСЛІДЖЕННЯ – можливості підвищення фізико-механічних властивостей високоентропійних матеріалів, жароміцних титанових сплавів Ti-Al-Zr-Si, економно легованих α2Ti3Al/γTiAl сплавів, MAX-фаз; сплавів системи Al-Zn-Mg-Cu, додатково легованих Sc та перехідними металами; ливарних евтектичних сплавів систем Al-Mg-Ge(Si) та спінених із розплаву AlZnMg сплавів з високим вмістом Zn.
МЕТА РОБОТИ – вивчення механізмів впливу легування на структуру, фазоутворення, фізико-механічні властивості в широкому діапазоні температур у відібраних для досліджень матеріалах у литому стані та при різних режимах термічної та термомеханічної обробки.
МЕТОДИ ДОСЛІДЖЕННЯ – оптична та електронна мікроскопія, рентгенівський аналіз, комп’ютерне моделювання та обчислювальний експеримент, диференційний термічний аналіз, механічні та мікромеханічні дослідження при кімнатній та підвищених температурах, триботехнічні випробування, дослідження корозійних властивостей.
З урахуванням електронної структури, атомнорозмірних факторів, дисторсій кристалічної гратки, рівня міжатомного зв’язку, різномодульності компонент, що складають тверді розчини, а також першопринципних розрахунків ряду властивостей та ін. розроблено наукові підходи до вибору саме таких складів, які сприяють підвищенню комплексу фізико-механічних властивостей. Розроблено нові високоентропійні інтерметаліди та сполуки з рекордними фізико-механічними властивостями. Встановлено закономірності формування підвищених високотемпературних властивостей у складнолегованих титанових сплавах та в економно легованих сплавах на основі алюмінідів титану α2Ti3Al/γTiAl. Отримано та досліджено структуру та властивості мультикомпонентних ОЦК-сплавів в області існування MAX-фаз.
Створено низку нових полікомпонентних сплавів для високотемпературного застосування, які відрізняються зниженою питомою вагою та за рівнем отриманих
Виготовлено напівфабрикати деформівних сплавів системи Al-Zn-Mg-Cu оптимального складу, які призначені для тривалої експлуатації за температури до 80 С, що дозволить знизити вагу окремих вузлів авіаційних турбінних агрегатів. При розробці ливарних сплавів алюмінію на базі систем Al-Ge-Mg та Al-Ge-Si-Mg визначено комплекс елементів (Cr, Mn, Ti, B, Sc, Zr, Cu, Hf, Ni, Co), легування якими забезпечує високу міцність та пластичність при температурі 300 С, що робить ці сплави конкурентоспроможними сучасним ливарним сплавам алюмінію для роботи при підвищених температурах. Оптимізовано вміст Zn в спінених сплавах системи Al-Zn-Mg з одночасним покращенням технологічності процесу щодо надмірного підвищення динамічної в’язкості розтопу під час його спінювання.
КЛЮЧОВІ СЛОВА: ВИСОКОЕНТРОПІЙНІ СПЛАВИ, СПЛАВИ Ti-Al-Zr-Si, γ-TiAl СПЛАВИ, МУЛЬТИКОМПОНЕНТНІ СПЛАВИ, MAX-ФАЗА, ВИСОКОМІЦНІ АЛЮМІНІЄВІ СПЛАВИ, СПІНЕНІ АЛЮМІНІЄВІ СПЛАВИ, ЛЕГУВАННЯ, ДИСПЕРСІЙНЕ ЗМІЦНЕННЯ, ФІЗИКО-МЕХАНІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ, ТЕРМІЧНА ОБРОБКА, ТЕРМОМЕХАНІЧНА ОБРОБКА, ЖАРОМІЦНІСТЬ, ЖАРОСТІЙКІСТЬ, КОРОЗІЙНА СТІЙКІСТЬ.
Опис:
СКОРОЧЕНИЙ ЗМІСТ ВИСНОВКІВ РЕЦЕНЗЕНТІВ.
Удосконалення сучасної техніки висуває все нові і більш складні вимоги до конструкційних матеріалів. Тому представлена робота, сфокусована на вивчення можливостей підвищення фізико-механічних властивостей (зокрема, міцності, жароміцності) при зниженій питомій вазі в низці вибраних авторами потенційно перспективних матеріалів (високоентропійних матеріалів, жароміцних титанових сплавів Ti-Al-Zr-Si, економно легованих α2Ti3Al/γTiAl сплавів, MAX-фаз, новітніх алюмінієвих сплавів) є актуальною і має значущість як з наукової, так і з практичної точок зору. Особливо слід відмітити надвеликий об’єм експериментальних та теоретичних результатів щодо вивчення впливу особливостей будови високоентропійних сплавів та сполук на міцність, жароміцність, термічну стабільність, жаростійкість та опір зносу у порівнянні з традиційними металевими матеріалами. Розроблено принципи вибору з неймовірно широкого набору можливих елементних складів сплавів саме таких, де можна очікувати отримання покращених властивостей. Розроблено технологію отримання високоентропійних нітридних, карбідних та оксидних вакуумно-дугових покриттів з рекордними показниками твердості та працездатності при експлуатації. Розроблено технологію виготовлення магнетронним розпиленням плівок з високоентропійних сплавів та визначено параметри розпилення, які дозволяють отримувати плівки з оптимальними характеристиками. Наукову та практичну цінність мають дослідження можливостей створення на базі теорії легування та теоретичних уявлень фізики міцності новітніх високоміцних деформівних сплавів алюмінію системи Al–Zn–Mg–Cu, ливарних сплавів системи AlMgSi(Ge) та спінених сплавів системи Al–Zn–Mg. Зокрема, вперше запропоновано ливарні сплави алюмінію на основі базових систем Al–Mg–Ge та Al–Mg–Ge–Si та визначено систему додаткового легування. Розроблені ливарні сплави алюмінію демонструють високі механічні властивості при підвищених до 300 С температурах, відмінні ливарні та корозійні властивості, що робить їх конкурентоспроможними на світовому ринку. Робота виконана на високому експериментальному рівні, достовірність отриманих результатів забезпечується узгодженістю теоретичних уявлень з експериментальними даними. На основі створених наукових засад авторами отримано низку конкурентноспроможних (у порівнянні з традиційними) сплавів з високим комплексом фізико-механічних та функціональних властивостей, що є важливим для вирішення проблем критичного імпортозаміщення. Представлена робота заслуговує високої оцінки.
ПРОПОЗИЦІЇ ПРО ПОДАЛЬШЕ ВИКОРИСТАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ РОБОТИ.
Рекомендувати організацію спільних робіт з ДП «Антонов», ДП «Івченко-Прогрес»,
ВО «ПівденМаш», ПАТ «МоторСіч» з метою конкретизації можливих напрямків використання отриманих результатів досліджень у авіаційній техніці.